Svar: Måltider igen igen
7. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du fortæller at I står tidligt op og at din dreng ofte tager 3 lure dagligt, jeg er ikke helt klar over, hvornår han sover sin første lur, men her kommer en cirkaplan for dagen, som du kan prøve at passe ind:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hveranden dag kan du også give øllebrød), ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper - denne vil de fleste børn begynde at springe over, men det kommer an på hvor tidligt han står op og dermed hvor tidligt han sover dagen igennem.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det gør ikke noget, at han kun spiser ½ dl. af gangen, det vigtigste lige nu er, at han spiser, forbinder det at spise med noget dejligt, at han nyder det. Og det er bedre at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt :)
Fra 6 måneders alderen kan du give stort set alle slags grøntsager, du kan koge dem og lave forskellige varierede typer grøntsagsmos, hvor du mixer grøntsager og rodfrugter på kryds og tværs - gerne med udgangspunkt i jeres mad.
Du kan give: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder.
Bælgfrugter som brune og hvide bønner, kikærter og linser kan fra 6 måneders alderen også gives i små mængder.
Du må godt koge hans grøntsager sammen med jeres, hvis ikke kogevandet er meget saltet. Så kan du tage de grøntsager fra, som han skal have og blende det separat og også tilsætte fedtstof og derudover mælk til rette konsistens.
Der bør fortsat tilsættes mælk til al hans mad. Det kan være udmalket modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk. Det du skal være opmærksom på er, at sødmælk ikke må udgøre særlig stor del af hans indtag - max ½ dl. så længe han ikke er ældre. Derfor kan det være en god idé at maden, som kun han får laves på mme, men maden som I fælles spiser, laves på sødmælk. Det vil sige, at når du laver grød kun til ham, så bruger du mme, men laver du f.eks. en kartoffelmos til jer alle sammen og laver du den på sødmælk, så kan I spise det samme.
Han kan derfor også godt få lidt sovs på sin mad og laver du f.eks. lidt kødsovs, hvor kødet har stået og kogt i tomatsovs, krydret med almindelige milde krydderier som timian, oregano og løg, så må han gerne få 1-2 skefulde af dette på sin mos. Det vil han sikkert elske :)
Jo mere variation jo bedre og det vil sandsynligvis øge hans interesse for skemad. Han skal jo til at have kød og fisk i sin mos, mad der smager af mere og det vil han nyde.
Kød og fisk skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få.
Mad i hånden, en ske i hånden osv. når han mades er en rigtig god idé. Han vil spejle sig i dig og på sigt forsøge at gøre det han ser du gør og på den måde selv lære at spise :)
Hvis morgenflasken kommer til at ligge for tæt på morgengrøden, kan du godt starte med grød og følge efter med flaske, men prøv dig lidt frem.
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske