Svar: Måltider igen igen

7. februar 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Du fortæller at I står tidligt op og at din dreng ofte tager 3 lure dagligt, jeg er ikke helt klar over, hvornår han sover sin første lur, men her kommer en cirkaplan for dagen, som du kan prøve at passe ind:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hveranden dag kan du også give øllebrød), ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Powernapper - denne vil de fleste børn begynde at springe over, men det kommer an på hvor tidligt han står op og dermed hvor tidligt han sover dagen igennem.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Det gør ikke noget, at han kun spiser ½ dl. af gangen, det vigtigste lige nu er, at han spiser, forbinder det at spise med noget dejligt, at han nyder det. Og det er bedre at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt :)

Fra 6 måneders alderen kan du give stort set alle slags grøntsager, du kan koge dem og lave forskellige varierede typer grøntsagsmos, hvor du mixer grøntsager og rodfrugter på kryds og tværs - gerne med udgangspunkt i jeres mad.

Du kan give: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder.

Bælgfrugter som brune og ...

Annonce

... hvide bønner, kikærter og linser kan fra 6 måneders alderen også gives i små mængder.

Du må godt koge hans grøntsager sammen med jeres, hvis ikke kogevandet er meget saltet. Så kan du tage de grøntsager fra, som han skal have og blende det separat og også tilsætte fedtstof og derudover mælk til rette konsistens.

Der bør fortsat tilsættes mælk til al hans mad. Det kan være udmalket modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk. Det du skal være opmærksom på er, at sødmælk ikke må udgøre særlig stor del af hans indtag - max ½ dl. så længe han ikke er ældre. Derfor kan det være en god idé at maden, som kun han får laves på mme, men maden som I fælles spiser, laves på sødmælk. Det vil sige, at når du laver grød kun til ham, så bruger du mme, men laver du f.eks. en kartoffelmos til jer alle sammen og laver du den på sødmælk, så kan I spise det samme.

Han kan derfor også godt få lidt sovs på sin mad og laver du f.eks. lidt kødsovs, hvor kødet har stået og kogt i tomatsovs, krydret med almindelige milde krydderier som timian, oregano og løg, så må han gerne få 1-2 skefulde af dette på sin mos. Det vil han sikkert elske :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jo mere variation jo bedre og det vil sandsynligvis øge hans interesse for skemad. Han skal jo til at have kød og fisk i sin mos, mad der smager af mere og det vil han nyde.

Kød og fisk skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få.

Mad i hånden, en ske i hånden osv. når han mades er en rigtig god idé. Han vil spejle sig i dig og på sigt forsøge at gøre det han ser du gør og på den måde selv lære at spise :)

Hvis morgenflasken kommer til at ligge for tæt på morgengrøden, kan du godt starte med grød og følge efter med flaske, men prøv dig lidt frem.

Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin